בחירת חוג לגיל הרך

ראשית השנה מסמנת לנו התחלות רבות, שנה חדשה הטומנת בחובה הזדמנויות חדשות. בתחילת שנה הורים רבים מתחבטים בינם לבין עצמם, ולעיתים משתפים את הילד, איזה חוגים לבחור. בחירת חוג היא משמעותית כיוון שלבחירה זו השלכות רבות.

כאשר בוחרים חוג, עומדות בפני ההורה מטרות שונות וביניהן הרצון לחזק את הילד בתכונות שאינן חזקות אצלו והרצון להעצים את הילד ולהסב לו הנאה. היות ושתי המטרות חשובות מאוד, ולשם בחירת חוגים נכונים לילד, כדאי להבין את החוויה של ילד מחוג מחזק ואת החוויה והתועלות מחוג שנבחר ממקום של העצמת הביטחון העצמי.

כאשר ילד הולך לחוג שמטרתו לדוגמה לתרום לחוזקו הפיזי, לגרום לו לחוסן רב יותר, שישמע יותר להנחיות, ייתכן שירכוש חלק מהכלים או התכונות הללו ובכך יהיה "משופר", אבל החוויה שלו היא התמודדות פעם בשבוע, אם לא יותר, עם סיטואציה שאינה קלה לו ויכולה להיווצר אצלו תחושת כישלון. אחרי יום ארוך במסגרת חינוכית הילד עייף ומתקשה לעיתים להתמודד עם מפגש נוסף שדורש מאמץ, השתדלות, חוסן וכל זאת, מבלי לראות תמורה מיידית. החוויה קשה עבורו. הורה נדרש לזכור שמטרת החוג היא לחזק נקודות בהן הילד חלש, שהשהות בו קשה לילד ודורשת ממנו מאמץ ולכן יש להקפיד להחמיא לו, החל מעצם המאמץ הניכר, אפילו אם נדרש להורה מאמץ לראות זאת, ועד להצלחות אמתיות שעליהן בוודאי שיש להחמיא.

בגיל הרך חשוב לחזק את הילד, להעצים אותו ולתרום לביטחון העצמי שלו ולכן רצוי להעצים אותו בחוויה אחרת, בנוסף, על ידי בחירת חוג תוך התייעצות עם הילד דווקא בתחום בו הוא חזק, בו ייהנה מהרגע הראשון, ירגיש מוצלח ולא יתמודד בחוג עם הרבה מצבים של חוסר הצלחה ותסכול. בחירה מהמקום הזה, מספקת לילד נישה שבה הוא טוב, הביטחון העצמי שלו יגדל. כך הורה יוכל לשדר לילד בכנות שהוא ממש טוב בתחום. הילד יראה בעיניים של ההורה שהוא מרוצה ממנו והכי חשוב - יהיה גאה בעצמו על כך שהוא מצליח! חוג מעצים לביטחון העצמי יתרום לילד גם במצב בו יהיה מאוכזב מעצמו שהוא לא מוצלח בתחום אחר. ההורה יוכל לחזק אותו ולומר שלכל אחד מאתנו יש תחומים בהם אנחנו חזקים ותחומים בהם אנחנו חלשים. ההורה יוכל לומר לו בכנות, שתחום החוג שלו הוא תחום בו הוא ממש ממש טוב, אז גם אם בתחום אחר הוא קצת פחות חזק, זה בסדר גמור וכך זה אצל כולם. שיח שכזה מייצר אמון בין ילד להורה, כאשר ההורה משקף לו את הקושי ולא רק את נקודת ההשקפה החיובית והדוחפת קדימה.

הקפידו לשים לב מי המדריך / המאמן, איזה דרישות הוא מציב לילד, כיצד הוא מתנסח ופותר קשיים שעולים, היו קשובים על מנת להשיג את המטרה של חיזוק והעצמת הילד.

לילד חשוב שהוריו ייראו אותו באור חיובי, לכן חשוב להיות ערניים לאמירות שנאמרות בקול רם וגם לאלו שעוברות במסרים ללא מילים. ניתן לעיתים לשמוע אמירות מחלישות כמו "שלחתי אותו לחוג ג'ודו כדי שלא יבכה בכל פעם שמישהו טיפה דוחף אותו". החוויה של הילד אשר שומע זאת, היא שההורה שלו מאוכזב ממנו, שאין לו לגיטימציה להיות מי שהוא, שהוא חלש בעיני ההורה, רגיש מדיי ובעצם שהוא "טעון שיפור". אמירות כאלו מקטינות את הביטחון העצמי של הילד. בשיח עם הילד רצוי להחמיא לו על כמה שהוא היה טוב בחוג במידה וההורה צפה. חשוב לבחור את המילים בצורה שהילד ידע לפרש. אמירה מדויקת כמו "ראיתי איך בעטת את הכדור מצד אחד של המגרש ועד לערן חבר שלך לקבוצה. ממש בעיטה חזקה ומדויקת. אתה בטח גאה בעצמך". כך הילד ידע שההורה ממש ראה מה קורה ויודע בדיוק על מה המחמאה, כמו כן הילד מתחבר לכך שזה טוב להיות מרוצה מעצמו במקום לחזק את הנטייה לעשות כדי לרצות את ההורה. אמירה כמו "אתה ממש אלוף בכדורגל" נותנת לילד פחות היות ואינו יודע למה לשייך אותה. מחמאות של אלוף/תותח/מקום ראשון/ הכי טוב מכולם וכדומה מייצרות לחץ אצל הילד, לעיתים מפחידות ומשתקות אותו כיוון שאינו יודע אם יצליח לעמוד בציפייה של ההורה וחושש לעיתים לאכזב את ההורה בהמשך.

חשוב להימנע מלהיות ביקורתי כלפי הילד על ביצועיו בחוג. השאירו זאת למאמן/המדריך שיודע למה לצפות מילדים בגיל המדובר ויבחן זאת בהתאם ליכולתו של כל ילד. ילדים חשים את המבטים של הוריהם ומדברי ביקורת הם לא ייקחו רק את המלל הטכני של מה שטעון שיפור, ילד יכול לקבל תחושה שלא מרוצים ממנו. לדוגמה, כאשר קבוצת ילדות מתאמנת על קטע ריקוד משותף, ונראה להורה כאילו רק הילדה שלו לא בקצב, לעיתים הקושי לתאם עם כל הקבוצה הוא קושי תואם גיל, ובינינו, גם אם לא, האמירה שלנו כביקורת יכולה להקטין ביטחון עצמי במקום לחזק. לאחר שהועברה החוויה של הילד מסוגי החוג השונים, בחרו את החוגים המתאימים לילדיכם הפרטיים מתוך הבנה שלמה של התמונה, נקודות בהן הילד חלש, מצב הביטחון העצמי שלו, מצבו ההתפתחותי ביחס לסביבה והחוויה שלו. זכרו שהילדים מתאמצים מאוד בחוגים, גם אם לא בכל רגע נתון אנחנו רואים את המאמץ ניכר או את התוצאה שבעינינו נדרשת, ועל כך פרגנו לילדים באהבה ובכנות מתוך החלטה לראות את התוצאות, המאמץ וההנאה שלהם.

שתהיה שנה טובה, מאחלת בחירות שיחזקו ויעצימו את הילדים

הדס פאל (בוגרת עידן ההורות)

דולה לאחר לידה ומנחה להורים לילדים בגיל הרך

לפרטים נוספים:

072-371-99-90

https://www.facebook.com/lihyotima