שינה רציפה בלילה היא בגדר חלום עבור הורים רבים המתמודדים באופן קבוע עם בכי והתעוררויות ליליות. מה אם הייתה לכם דרך להקל על בעיות השינה של תינוקכם ולהימנע מהן? במאמר הבא תמצאו מאפיינים שונים של תינוקות שכבר בגיל צעיר עלולים לפתח הרגלי שינה לא בריאים הקשורים לדפוסי ההתנהגות שלהם.
כל תינוק נולד עם מאפיינים ודפוסים מסוימים המשפיעים על השינה ועל ההתנהגות. כבר בגיל צעיר ניתן לראות איזה "טמפרמנט" יש להם.
ישנם תינוקות רגועים שישנים פרקי זמן ארוכים ומתעוררים בזמנים קבועים כבר בימים הראשונים אחרי הלידה. לעומתם, לא מעט קטנטנים נוטים לבכי, אי שקט, ואינם מצליחים להירדם בקלות. השינה שלהם לא רגועה ולעיתים הם זוכים מפי הוריהם לכינוי "תינוק קשה" כבר בחודשים הראשונים לחייהם.

מומחים שחקרו את נושא בעיות השינה אצל תינוקות, אתרו קשר ישיר בין מזג התינוקות לדפוסי השינה שלהם.
אפשר להבחין בשלושה סוגי טמפרמנט של תינוקות "קשים", אלה שנוטים לפתח בעיות שינה יותר מאחרים.

התינוק הפעלתן

מאפיינים: ערני, סקרן ונמצא בתנועה מתמדת. לפעמים נראה שהוא אינו מסוגל לעצור. התינוק מחפש בקביעות גירויים מהסביבה, עובר ממשחק למשחק, ומשתעמם בקלות. מאפיינים נוספים: לא רגוע, פורץ בבכי ללא סיבה ברורה, נטייה לחרדות.

סוג השינה: תנומות קצרות מאוד ביום והמון התעוררויות בלילה.

מה עושים? כדי ללמד תינוק פעלתן להירדם בקלות ולישון טוב יותר בלילה, מומלץ לשמור על סדר יום קבוע שכולל אוכל וטקס קבוע לפני השינה (בהתאם לגיל). חשוב להעביר את השעתיים שלפני השינה באווירה רגועה - ללא חשיפה לטלוויזיה או מחשב. מומלץ לבחור בפעילות מרגיעה, כמו עיסוי, לספר סיפור או לקרוא ספר.

התינוק העצבני

מאפיינים: מרבה לבכות ולהתלונן ללא סיבה ברורה, לא נרגע בקלות. מה שעזר אתמול - לא בטוח שירגיע אותו היום. לעתים נראה שכלום לא מנחם ולא מרגיע אותו ושהתינוק ממשיך לבכות גם כאשר הוא נמצא בזרועותיהם של ההורים. תינוק עם מזג סוער מתקשה להתרגל לשגרה של סדר יום, ואף להסתגל לשינויים ונהיה מתוסכל בקלות.

סוג השינה: כבר בגיל צעיר מאוד מתקשים רוב התינוקות עם מזג סוער להירדם. הם ישנים מעט מאוד לגילם, ומתעוררים עם בכי ביום ובלילה. אי השקט משפיע על איכות השינה שלהם ביום ובלילה.

מה עושים? חשוב מאוד לאפשר לתינוק שינה מספקת ביום ובלילה שתמנע את עייפות היתר ואת אי השקט. כדי להיות רגוע, התינוק זקוק לתחושת בטחון, לקרבה רבה להורים והרבה מגע. מענה מתמיד חשוב מאוד לתינוק עצבני. טיול במנשא מערסל לפני השינה או שכיבה בערסל תרגיע את התינוק ותעזור לו להירדם. גם עיטוף מומלץ כשיטת הרגעה יעילה.

התינוק הרגיש

מאפיינים: רגישות גבוהה לגירויים שונים: רעש, מגע, אור ועוד. התינוק עלול להרגיש אי נוחות כשחם מדי בחדר. הוא יתקשה בנסיעה באוטו ויגיב בבכי עוצמתי לכל גירוי קטן. עורו של התינוק רגיש מאוד ולעתים הוא בוכה כשמפשיטים או מלבישים אותו.

סוג השינה: שנתו של תינוק רגיש עלולה להשתבש מכל דבר קטן - כל רעש קטן יגרום לו להתעורר מיד. כל שינוי בטמפרטורה ועוצמת האור עלול לעורר אי נוחות ובכי. כך גם מגע עם מצעים מבד פחות עדין.

מה עושים? כדי לעזור לתינוק רגיש, חשוב להיות מודעים לקשיים שלו. אם אתם מתכננים לבצע שינוי בחייו, כמו מעבר למיטת נוער או לחדר אחר, כדאי לעשות זאת בהדרגה. כדי לשפר את מצב השינה שלו, חשוב ליצור עבורו סביבה מתאימה ותומכת. לא כדאי ללכת על קצות האצבעות ליד התינוק הרגיש כשהוא ישן. כדאי להרגיל אותו מגיל צעיר לרעשי הבית. לא מומלץ לחשוף אותו לגירויים עוצמתיים (אור, רעש, מגע) לפני השינה - זה עלול לשבש את ההירדמות ולגרום להתעוררויות רבות ביום ובלילה.
טיפול בתינוק "קשה" עלול להיות מעייף ומאתגר. כדי לא להגיע למצב של עייפות פיזית ונפשית קיצונית, מומלץ לקבל עזרה מבני משפחה או חברים קרובים.

במקרה של בעיות שינה ואי שקט קיצוני, מומלץ לקבל הכוונה ותמיכה מקצועית. ברוב המקרים הדרכה וליווי אישי יעזרו לכם למצוא את הסיבה לקושי ויתנו כלים ופתרונות יעילים להקלה.

כותבת המאמר:
אלה גרשטיין, יועצת שינה מבית עידן ההורות ואחות מוסמכת.
מתמחה בגישת האינטליגנציה הרגשית.
מייעצת בשפות עברית ורוסית.

אנו מביאים עבורכם את המידע כחלק ממערכת ידע לשיפור התפקוד ההורי. עידן ההורות הינה מכללה ורשת בינלאומית, המתמחה בייעוץ, אימון הורים, הדרכת הורים והנחייה להורים לסוגיהם: ליווי לאחר לידה, הורות ראשונית, ייעוץ שינההדרכת הורים לגיל הרך והתמחות בהפרעות קשב וריכוז.