פעמים רבות ניגשו אליי הורים מודאגים ושאלו אותי האם לדעתי הם צריכים לקחת ייעוץ שינה.

התשובה לשאלה זו היא אומנם מאוד פרטית ויש להתייחס אל כל מקרה לגופו אך ברצוני להציג בפניכם כמה כללי אצבע שיעזרו לכם לבחון את השאלה הזו ביחס למצבכם הפרטי.

נתחיל בהתייחסות לתינוקות קטנטנים שאך עתה נולדו ועדיין מסתגלים לחיים מחוץ לרחם. הורים רבים חווים קשיים בכל הנוגע לשנתם של תינוקם הרך ושואלים האם כדאי להם לקחת כבר עכשיו ייעוץ שינה כדי שהבעיות לא יחמירו. תשובתי להם היא שתינוק צעיר, בן פחות מחמישה חודשים, זקוק לעזרה סביב נושא השינה מאחר ועדיין לא סיגל עצמו הרגלי שינה וגופו עדיין לא בשל לשינה עצמאית וארוכה (בשל גורמים כמו חוסר שקט, רעב והפרשת הורמון שינה ברמות נמוכות).

בגיל צעיר, התינוק עדיין לא בשל ללמידה התנהגותית ועוד לא מוכן להתמודד עם תהליך הכולל הצבת גבולות. תינוקות כל כך צעירים צריכים שנהיה שם בשבילם, שנכיל אותם עם המון חום ואהבה ושנדאג לספק את הצרכים הפיזיולוגיים שלהם. עם זאת כבר מגיל מספר שבועות אפשר לנסות להקנות הרגלים נכונים. כדאי לקיים טקס שינה בשעה קבועה, לתת לתינוק הזדמנות להרדם לבדו, אם הוא מסוגל לכך, ולישון בעריסה שלו. כדאי גם להיות ערים לכך שדפוסי השינה משתנים כל הזמן ולנסות מידי פעם לבדוק האם יכולותיו של התינוק השתכללו סביב נושא ההרדמה העצמית והשינה.

ומה עם תינוקות שמלאו להם חמישה חודשים? ולמה דווקא חמישה חודשים ולא חצי שנה?

ההתייחסות הינה, לרוב, לגיל חמישה חודשים כגיל שמייצג מוכנות להתמודדות עם שינוי הרגלים סביב נושא השינה, בגיל זה התינוק כבר הופך פעיל יותר ומתקשר עם העולם, הוא רוכש יכולות להרגעה עצמית ומתחיל לייצר מלטונין (הורמון שינה) בכמות מספקת. בנוסף, בגיל זה כבר ניתן לצפות לסדר יום מאורגן יותר, מרווחים בין הארוחות והתקבעות של ההנקה.

עם זאת, כל מקרה לגופו, על ההורים לבדוק ולהרגיש האם הילד שלהם מוכן להתמודד עם השינויים הכרוכים בתהליך ייעוץ שינה, אם לילד יש בעיות רפואיות, משקל נמוך וכדומה כדאי להתייעץ עם גורמים מוסמכים ואולי לחכות לגיל מאוחר יותר בו הילד יהיה יותר בשל.

לפעמים ההורים פשוט מרגישים שהילד שלהם עוד לא מוכן, וזו סיבה מספיק טובה לחכות עוד קצת. אך אף על פי כן, זכרו כי לא כדאי לחכות יותר מידי ולתת להרגלים לא טובים להעמיק ולהתקבע, אצל תינוקות בריאים בגיל 6 ו-7 חודשים אפשר בהחלט להתחיל לטפל בקשיים סביב נושא השינה.

ההגדרה לקשיי שינה אצל תינוקות ופעוטות היא גמישה ותלויה מאוד בסגנון ההורות, אך עם זאת ישנן מספר נקודות שניתן להתייחס אליהן כאשר מנסים להחליט האם צריך לקחת ייעוץ שינה:

ילדכם עדיין לא מסוגל להרדם לבד וזקוק לגורמי תלות שונים כגון: הנקה, נענוע המיטה, ליטופים, החזקת יד וכדומה ובנוסף כל הרדמה לוקחת זמן ממושך.

ילדכם מסרב בתוקף ללכת לישון בשעה שהגדרתם כשעת שינה (שעת שינה מתאימה לפעוטות היא 18:30-19:30).

ילדכם מתעורר פעמים רבות בלילה ואתם לא מזהים מגמת שיפור בנושא.

ילדכם עדיין מתעורר לאכול 3-4 פעמים בלילה ולא נרגע ללא בקבוק או הנקה.

אם אחת או כמה מהנקודות הנ"ל נשמעות לכם מוכרות יכול להיות שתהליך ייעוץ שינה יעזור לכם לחזור לחיים שפויים.

גלית ירושלמי, יועצת שינה ומנחה מבית עידן ההורות, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בחינוך והנחיית קבוצות.