חייגו עכשיו : 077-803-9867

שאלות ותשובות בנושא מוצץ ועל העדרות ממושכת של הורה

תוכן עניינים

איך מפסיקים עם מוצץ וטיפים לנסיעה לחו"ל – אתם שואלים והמומחים של עידן ההורות עונים!

"שלום.

בני בן 10 חודשים מתעורר בלילה בין 3-6 פעמים למוצץ. הוא בוכה עד שאחד מאיתנו, התורן של אותו הלילה,  ניגש ונותן לו את המוצץ לפה. אם לא ניגשים אליו הוא נעמד במיטתו, צורח ומעיר את אחותו הגדולה, ולא נרגע עד שהמוצץ מגיע לתוך פיו, למרות שנדמה לי שהוא כבר יכול לקחת לבד את המוצץ. איך מפסיקים עם ההרגל הזה? אנחנו כבר תשושים ביותר…"

מורן יועצת גמילה מחיתולים מסבירה ועונה:


שלום רב,

הורים רבים רואים במוצץ כגורם מרגיע ומספק נחמה לתינוק עייף. אני באופן אישי בעד שימוש במוצץ כל עוד הוא לא הופך לגורם תלות, כלומר התינוק תלוי בגורם חיצוני כדי לקחת את המוצץ. התינוק מתעורר בלילה בדרישה שהוריו יסייעו לו בהכנסת המוצץ לפיו, ורק אז הוא יחזור לישון. ההורים העייפים יעשו הכל כדי לחזור למצב שינה, ויענו בזריזות לדרישות הקטנצ'יק.

כיצד מחזירים למוצץ את יתרונותיו ונפרדים מחסרונותיו?

כאמור המטרה הסופית היא להיגמל מהמוצץ כגורם תלות ולהחזיר לילד את השליטה במוצץ במקום את השליטה של המוצץ בילד.

סביר שעם חזרת העצמאות לילד והשליטה בשימוש במוצץ, גם יפחתו ההתעוררויות בלילה.

ממליצה לך לעקוב שלב אחרי שלב על ההוראות והתוצאות לא יאחרו לבוא. גם כאן מילות המפתח הן עקביות, אסרטיביות ונחישות. בהצלחה!

___________________________________________________________________________________

"שלום,

בעוד כשבועיים בעלי נוסע לחו"ל מטעם העבודה למשך שבועיים. שתי הבנות שלנו, בנות 6 ובנות שנתיים מאד קשורות אליו והוא מעורב מאד בטקס השינה ובהשכבה. הייתי רוצה להתכונן לנסיעה ולמזער עד כמה שניתן את ההשפעה השלילית על השינה של הבנות. מה ההמלצות להכנה לנסיעה כדי שלא תהיה נסיגה במהלך היעדרו ואחרי החזרה שלו?"

מורן יועצת גמילה מחיתולים מסבירה ועונה:

שלום רב,

עליכם להיות שלמים עם הנסיעה של בעלך. אם את תהיה אמביוולנטית – זה יצוץ, והשיפוט והביקורת על  בעלך יהיו מורגשים. אם בעלך לא שלם עם נסיעתו – הבנות ירגישו את התסכול שלו. את חייבת לתת את ברכת הדרך שלך לנסיעה ובנוכחות הבנות,  אחרת זה יצור משברים וכעס שיחלחל לבנות.

חשוב להבין שעבור הבנות וכמובן עבורך, זה קשה ועצוב להיפרד מאבא  לזמן ממושך, וכדאי לצפות  לגעגועים, לעצב, לכעס, להתקפי זעם ועוד. כל אלו טבעיים ונורמאליים ויש להכיל ולהיות אמפטיים כלפי כל רגש (אך כמובן לא כלפי כל התנהגות).

כמה דברים להכנה לפני הנסיעה:

  • לספר לבנות שאבא נוסע לעבוד בחו"ל לנסיעה חשובה. בעלך יכול לספר שהוא יטוס במטוס, להרחיב מה יש בתוך המטוס, מה אוכלים, היכן השירותים, מה רואים מהחלון, איך שומעים מוסיקה ורואים סרטים וכו'. המטרה היא להתיידד עם הנסיעה ולהפוך אותה למובנת וכייפית עבור אבא. העיתוי המתאים לשיחה הוא כשבוע לפני הנסיעה.

מתנות קטנות מאבא ועזרה מהמשפחה

  • לשאול את הבנות  איזו מתנה הן רוצות שאבא יביא להן ולהבטיח שיקבלו אותה. בעלך יכול לשתף בתחושותיו, שבוודאי יתגעגע לבנות, ואולי קצת יהיה עצוב כי ממש ירצה להיות איתן ולעשות איתן דברים ביחד. כך דרך תחושותיו שלו כאבא, הוא נותן שם ומקום לתחושות של הבנות לכשיגיעו.
  • כדאי להכין לכל יום מתנה קטנה וסמלית מאבא כגון ממתק, מדבקות וכו'.  לביתך הגדולה אפשר גם להוסיף פתק כמו – לתמר המתוקה לילה טוב מאבא. או אבא מאד מתגעגע אליך וכו'.
  • להכין גיבוי ועזרה במידת הצורך מהמשפחה למהלך הנסיעה.
  • הימנעי מלנהוג ביתר מתירנות או וותרנות עקב רגשות אשם על הנסיעה. שימי לב לכך במהלך הנסיעה וגם אחרי החזרה של בעלך.

תפקיד ההורה במהלך השהות בחו"ל:

  • חשוב לשמור על נוכחותו של בעלך גם בהיעדרו, למשל מומלץ לדבר ב‘אנחנו,‘ כדי להדגיש את אחדות הדעות, להתנהל כאילו אבא נמצא:  ’אתה יודע שאבא ואני לא מרשים לאכול על הספה בסלון,‘ ’שאני אעשה לך את הסנדויץ' כמו שאבא  עושה?".
  • לתת בכל ערב/בוקר את המתנה מאבא, ולהפוך את זה לטקס. הטקס מונע חרדות בכך שהוא נותן לילד כלי לשלוט בו. אפשר באופן קבוע, למשל אחרי ארוחת ערב לערות את טקס המתנות.

תקשורת, הכלה ושמירה על נוכחות הורית

  • קשר שוטף – שמירה על קשר מחזקת את הנוכחות של בן זוגך בבית גם כשהוא נעדר, ע"י טלפון או וידיאו. אם הבנות לא מעוניינות לשוחח אז לא ללחוץ עליהן. אפשר שתדברי עם בעלך, ותמסרי לבנות ד"ש מאבא. כדאי שהבנות לא יהיו חשופות בשיחות להעברת אינפורמציה "מיותרת". להיפך הוא המומלץ – להשמיע לבעלת בנוכחותן כמה הן מתנהגות יפה,  כך נחזק התנהגויות רצויות.
  • לקראת החזרה להזכיר לבנות על המתנות שאבא יביא לה –  זה קצת ממתיק את הגלולה המרה.
  • לתת המון מקום לרגשות, לשקף אותן, לתת להן שם: אני רואה שאת ממש מתגעגעת לאבא. גם אני מתגעגעת אליו., את בוודאי עצובה שאבא מקריא לך את הסיפור לפני השינה. עלייך להכיל את הקושי ולהיות שם בשבילן.
  • אפשר להתכונן לקראת החזרה של אבא – ולהכין לו מסיבונת : להכין ביחד עם הבנות עוגה, להכין ציורים, לשים בלונים וכו'. כאמור טקסים מורידים חרדה.
  • מה לא לעשות? אחת הטעויות הנפוצות, היא לתת לילדים לישון עם אמא במיטה, אקט המבטל את אבא כנוכח. המסר הוא שהמקום של אבא נשמר ליד אמא גם שהוא לא בבית

לאחר החזרה מחו"ל:

  • לא לשכוח את המתנות, הרי בשביל זה הבנות חיכו …
  • לצפות לכך שבעיקר הקטנה עשוייה להתעלם או לכעוס על בעלך, ולהתנהג כאילו דבר לא השתנה עם חזרתו. התחושות יבוטאו כנראה בהתקפי בכי, בדיקת גבולות סביב שינה וכו'.
  • ייתכן ותהיה רגרסיה של הקטנה בעיקר בשינה, כדי להחזיר אליה את אבא  דרך השינה ולפצות על היעדרו, מה גם שילדים יודעים בחוכמתם לזהות את תחושות האשם של הוריהם ולהרוויח מהן לטובתם.

שתהיה נסיעה טובה וחזרה מהירה לשגרה. בהצלחה!

שיתוף באמצעות:

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

טיפוס של ספרים?
גם לך יש מה ללמוד!

"תנו לישון בשקט " הינו ספר הדרכה להקניית הרגלי שינה נכונים ובריאים לילדים בגילאים 0-6. הספר מאפשר להורים להתמודד עם אתר גידול ילדים בשלל הסוגיות והשאלות המתעוררות בשנים הראשונות לחיי הילד.