חייגו עכשיו : 077-803-9867

יציאה וחזרה לשגרה

תוכן עניינים

מאת: שגית גרוס

החלטתם! אתם יוצאים לחופשה משפחתית. יצאתם לחופשה, חזרתם ואתם מרגישים שאתם זקוקים לחופש מהחופש? איך לצאת ולחזור לשגרה עם הילדים – שגית גרוס עם כל הפרטים, אל תפספסו!

חגי תשרי הגיעו ועימם גם היציאה והחזרה לשגרה מספר פעמים. גם אנו וגם ילדינו אוהבים להיות בחופש, להירגע משגרת העבודה ובית ספר ולבלות ביחד כמשפחה. 

החגים מביאים עימם המון אירועים משפחתיים וזמן להיות ביחד עם הילדים. אין ספק שהחזרה לשגרה לא פשוטה עבורנו ועבור הילדים ולעיתים כרוכה בתחושות של חוסר רצון או עייפות.

לעיתים נדמה שאנו זקוקים לחופש מהחופש בכדי להתאושש. גם כשיוצאים לחופשה חשוב לשמור על סדר, יציבות והיערכות מראש. 

אז איך עושים את זה? טרם היציאה לחופשה שבו עם הילדים לשיחה משפחתית משותפת. 

שתפו אותם באירועים ובמחויבויות המשפחתיות שלכם כמשפחה. הגדירו מראש אם אתם נוסעים לטיול, נופש בארץ או בחו"ל או נמצאים בבית בחופשה זו. נסו לתכנן לוח זמנים משפחתי לחופשה שכולל זמן לארוחות משפחתיות, זמן למנוחה, זמן לבילוי משפחתי ביחד וזמן גם לפעילויות שהילדים רוצים.

אפשרו לילדים להציע דברים שהם רוצים לעשות בבית, בנופש, בטיול או בחו"ל. 

אם הילדים קטנים אפשרו להם לבחור מתוך שתי אפשרויות בכדי לעזור להם להתמקד. אם הילדים גדולים יותר תוכלו להקשיב גם להצעות שלהם. בדרך זו תלמדו את ילדיכם כיצד להיות שותפים לתכנון הזמן המשפחתי וגם להוצאות המשפחתיות שמקובלות עליכן. 

הילדים יחושו שדעתם חשובה וניתנת להם אפשרות בחירה ועצמאות.

לוח הזמנים יאפשר לכם להכין את הילדים מראש למה שעתיד לקרות באותו יום. 

הגדירו מה תעשו באותו יום וכיצד אתם מצפים מהם שיתנהגו. תיאום הציפיות מקנה לילדים תחושה של רוגע. הידיעה על בואם של אירועים מפחיתה חששות ותחושה של אי וודאות ומספקת תחושה של ביטחון ושליטה.

נצלו את החופשה המשותפת בכדי להיות נוכחים בחייהם של הילדים. 

תבלו איתם, אפשרו להם לבחור פעילויות שהם רוצים לעשות עם אבא ואמא, שחקו ביחד, שוחחו או עשו כל דבר שלא מספיקים לעשות בשגרה. 

כאשר אתם מבלים איתם הקפידו להיות רק איתם ולא עם מטלות הבית, טלפונים והסחות דעת. זה הזמן שלכם להעניק את מלוא תשומת ליבכם לילדים ובכך להעניק תחושה שאתם תמיד פה, תחושה של ביטחון וחום. 

החמיאו לילדים על התנהגויות חיוביות שהם עושים, על אחריות שהם לוקחים, על עזרה שהם נותנים, על וויתור שעשו או כל מעשה אחר. 

השבחים יעודדו את הילדים להאמין בעצמם והם נועדו לקדם התנהגות מסוימת.

שימו לב כי יש לשבח במינון ולא באופן מוגזם. 

טרם החזרה לשגרת העבודה ובית הספר ערכו שיחה משפחתית נוספת. 

סכמו כיצד עברו עליכם אירועי החופשה, ממה נהניתם הכי הרבה, מה הייתם רוצים לעשות שוב ביחד. זוהי הזדמנות נהדרת שלכם ההורים לשבת ולהקשיב לילדים וללמוד עליהם עוד. 

שתפו גם אתם בחוויות שלכם וספרו מה אתם נהניתם. מצאו דוגמה למקרה שבו אתם יכולים לשבח אותם על התנהגותם והדגישו זאת. הכינו אותם מראש לאירועים שלאחר החופשה – החזרה לבית הספר, הליכה לצהרון, חוגים ועוד. 

שאלו למה הם מחכים, למה מתגעגעים ומה יספרו לחבריהם על חופשתם. הקפידו על חזרה לשינה בשעות המתאימות לשגרה והתחשבו בזמן הקימה לבית הספר או הגן.

באם החופשה המשפחתית ארוכה – החזירו את שעת השינה יומיים שלושה לפני סיום החופשה באופן הדרגתי. 

כל יום הקדימו אותה מעט עד חזרה לשעת השינה הקבועה שלכם. כך תקלו על הילדים להסתגל בחזרה לשגרה. והכי חשוב – תהנו ביחד, חבקו והתחבקו, דברו והקשיבו והמשיכו ללמוד אחד על השני דברים חדשים. 

שתהיה לכולנו שנה חדשה ונהדרת. הרבה בריאות, אושר, שקט והנאות. שגית גרוס, בעלת B.Ed בחינוך לגיל הרך ו- M.A בחינוך מיוחד, מנחת הורים ויועצת שינה מבית עידן ההורות.

שיתוף באמצעות:

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

טיפוס של ספרים?
גם לך יש מה ללמוד!

"תנו לישון בשקט " הינו ספר הדרכה להקניית הרגלי שינה נכונים ובריאים לילדים בגילאים 0-6. הספר מאפשר להורים להתמודד עם אתר גידול ילדים בשלל הסוגיות והשאלות המתעוררות בשנים הראשונות לחיי הילד.