חייגו עכשיו : 077-803-9867

איך מרדימים ילד בגיל הרך?

תוכן עניינים

מאת: נעמה סבג שמש

שאלת השאלות בתחום השינה בגיל הרך היא איך מרדימים את הילד? זה אמור להיות הדבר הכי קל. הילד עייף, מניחים אותו במיטה והוא נרדם. נשמע מאוד פשוט. אך למה אין זה כך? מדוע הורים רבים נתקלים בקשיים במהלך ההרדמה של התינוק ?

יש תינוקות שכבר מיום היוולדם ישנים במהלך הלילה מס' שעות ברציפות. לעיתים הם מתעוררים לאכילה ואז חוזרים לישון ויש שאפילו מוותרים על האכילה בלילה וישנים עד לבוקר. תענוג. ביחד עמם ישנם תינוקות שזקוקים לעזרה. הרדמה של שעה בנענוע ונדנוד, התעוררויות רבות ודרישה לעזרה של ההורים בחזרה לישון. ישנם גם אותם תינוקות שמתחילים בשינה רציפה וללא קשיים, ולפתע יש שינוי והקשיים נוצרים.

כמובן, שאופן ההרדמה האידאלי הנו מתן מענה לכל הצרכים הפיזיים (רעב, צמא, צרכים, טמפ' גוף וכו'), נשיקה וחיבוק, הנחתו במיטה, לילה טוב ויציאה מהחדר. התינוק נרדם לבדו ללא קושי וללא קריאה לעזרה. זהו האידאל וזוהי המטרה.

במהלך הקניית הרגלי שינה עצמאיים אנו רוצים לעזור לתינוק להגיע למצב הזה ולהקל עליו וגם עליכם בזמני ההרדמה והשינה.

אני מזמינה אתכם לצפות בוובינר על הנושא – התעוררויות תכופות בלילה

מס' הצעות למתן מעטפת לתהליך למידת ההרדמות העצמאית של הילד:  

* ההבנה שכל ילד הוא אישיות נפרדת. מה שמתאים לילד אחד אינו בהכרח מתאים לילד אחר. אל תתפתו לנהוג עם תינוקכם כפי שהחברה מתנהגת עם ילדה שלה, או כפי שהדודה נהגה עם ילדיה בעבר. תוכלו להקשיב, לקבל את העצות, אך בסופו של דבר פעלו לפי מה שמתאים לתינוק שלכם.

* היו סבלניים והכילו את הקושי של התינוק. נכון, אתם כבר רוצים לחזור לשינה רציפה. קשה מאוד לתפקד עם שינה מקוטעת וחוסר בשעות שינה. אך, בין הרצון שלכם והצורך שלכם לבין הבשלות של התינוק וצרכיו לעתים קיים פער. תינוקכם מתפתח לפי הקצב שלו. בשלב הראשון ייתכן שירצה יותר חום ומגע ויזדקק לעזרתכם, בהמשך יהיה מוכן להתרחקותכם. העובדה שאתם רוצים שישן לבד, אינה אומרת שהוא יסכים עמכם ויקבל את החלטתכם. במיוחד כשמדובר בגילאים הצעירים יותר.

תינוק עם הרגלי שינה עצמאיים ושינה רציפה הוא תינוק שמיום היוולדו נתנו לו את המרחב שלו, הכילו את הקשיים שלו, ועטפו אותו במסגרת שהיא ברורה מחד, וגמישה מנגד, בהתאם לצרכיו המשתנים.

* סדר היום הוא נושא שחוזר שוב ושוב במאמרים שונים ובספרי הדרכה. עד להגעת התינוק הייתם אחראיים לעצמכם בלבד. יכולתם להיות ספונטניים, לעשות כרצונכם וכל יום היה יכול להיות שונה מקודמו. 

כעת, התינוק נמצא, ועל אף שישנם התינוקות הנוחים, תינוקות רבים זקוקים לוודאות ושגרה במהלך היום, לאבני דרך למה שהולך להיות. אמנם תרגישו שאתם כבולים ושאתם צריכים לנהל את היום לפי צרכי התינוק וזה וודאי יתסכל, אך, דווקא מתוך המקום של המסגרת הברורה יחל הרוגע שלו וכך גם שלכם. תוכלו לתכנן את מה שאתם רוצים לעשות בתוך הסדר היום שלו, והיום יתנהל בניחותא, בשמחה (ולא בעצבנות, שקורית לפעמים כאשר עושים סידורים בדיוק כאשר הילד צריך לישון, למשל).

* הורים אל תיבהלו משינויים שקורים. זה חלק מההתפתחות שלו. לעיתים רבות אתם חוששים מה יקרה בעת יציאת שיניים, גזים, מחלות שונות. במיוחד לאחר שהגעתם להרדמות עצמאית וקלה ושינה יחסית טובה. השינויים הללו הם חלק מהחיים, במיוחד בשנים הראשונות שהשינויים קורים בכל יום ויום. החשוב אינו הפחד מהשינויים אלא האופן בו אתם מתמודדים לאחר השינויים שקורים.

במידה ותינוקך חולה או מצמיח שיניים או סובל מגזים, העניקי לו את המענה שהוא צריך. לאחר שירגיש במיטבו, בחני את המצב והחזירי אותו לשגרה הרגילה. הקשיים עולים כאשר גם לאחר השינויים, אתם מתנהגים בדיוק אותו הדבר כמו בעת השינוי עצמו, ואז התינוק מתרגל לאופן הרדמה ולהתנהגות בלילה שאינה בריאה.

* מתן מענה מתאים בכל רגע ורגע ימנע התנהלות אוטומטית בעת מתח או התנהגות לשם כיבוי שריפות. התנהלות לחוצה או אוטומטית מקבעת את ההרגלים הלא נכונים, מעניקה פתרון לטווח קצר, לרוב, ומשאירה את הקשיים הקיימים. בכל רגע ורגע הילד זקוק למענה מסויים. קשב וזיהוי נכון של הצורך יעזור להרגלי שינה נכונים, ויעזור לכם להרדים את תינוקכם בדרך המתאימה עבורו ועבורכם.

תינוק אשר סדר יומו מותאם לצרכיו, הוריו קשובים לו ופועלים מתוך מודעות וגמישות בהתאם לשלבי התפתחותו ומגלים סבלנות והתמודדות באורך רוח עם הקשיים שעולים, הוא תינוק אשר יקבל בברכה את השינוי של הרדמות עצמאית במיטה (גם אם תחילה יהיה קושי ואולי תעלה התנגדות כשינסה להבין את השינוי שקורה בהתנהלות של ההורים)

אין זה משנה מהו אופן ההרדמה הנוכחי, עד כמה גורמי התלות דומיננטים, עד כמה ההרדמות מורכבות וארוכות, ברגע שתתבוננו במצב, תיצרו סדר בבלאגן (הווה אומר, סדר יום מגובש, סדר פעולות קבועות ואחידות, זמני שינה מותאמים) תינוקכם ישתף פעולה עם המטרה שהגדרתם.

בד בבד תובילו אותו באופן הדרגתי ולפי הקצב שלו מהרדמה שתלויה בנוכחות ובמגע הפיזי שלכם להרדמה עצמאית רגועה ושלווה במיטתו.

שיתוף באמצעות:

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

טיפוס של ספרים?
גם לך יש מה ללמוד!

"תנו לישון בשקט " הינו ספר הדרכה להקניית הרגלי שינה נכונים ובריאים לילדים בגילאים 0-6. הספר מאפשר להורים להתמודד עם אתר גידול ילדים בשלל הסוגיות והשאלות המתעוררות בשנים הראשונות לחיי הילד.